Cofinpar: “Angst is een slechte raadgever.”

Een crisis overwin je door te blijven innoveren en vooruit te denken. Door de concurrentie en evoluties een stap voor te blijven. Dankzij de veerkracht van zijn teams en de digitalisering van de processen gingen de resultaten (2020) van de groep Cofinpar, actief in de autosector en vastgoed, voor het vijfde opeenvolgende jaar in stijgende lijn.

Eind 2019 besliste de groep om dochterbedrijf Sogalux met zijn vijf Mercedes-concessies af te stoten. Die beslissing werd niet ingegeven door de COVID-19-crisis. “In een consoliderende automarkt is het ofwel geconsolideerd worden of je eigen koers varen”, legt Laurent Collin, CEO van Cofinpar, uit. “Dankzij de middelen die door de operatie zijn vrijgekomen, konden we onze activiteiten verder diversifiëren en tegelijkertijd de duurzaamheid van onze waarden versterken.”

To The Point (TTP): Betekent dat dat Cofinpar niet werd getroffen door de gezondheidscrisis?

Laurent Collin (LC): “De gezondheidscrisis had  een impact op de verkoop van nieuwe voertuigen, maar ondanks een omzetdaling met zo’n 12% gingen de geconsolideerde cijfers van de groep in één jaar tijd sterk vooruit. Daar zijn we blij om want alle filialen gingen erop vooruit. Die goede resultaten steunen op een strikt kostenbeheer, een sterke betrokkenheid van de teams en een aanzienlijke toename van onze productiviteit dankzij de digitalisering van onze interne processen.”

“Winst volgt uit het werk dat je stroomopwaarts hebt gedaan.”

Laurent Collin, CEO Cofinpar

TTP: Geen productiviteit en performantie zonder medewerkers gezond van lichaam en geest?

LC: “Klopt. Daarom zijn menselijk kapitaal en participatief management fundamenteel. Het enthousiasme van je medewerkers cultiveren is essentieel. Autonomie en verantwoordelijkheid zijn twee begrippen waarop we dagelijks inzetten. Zonder vertrouwensrelatie is geen persoonlijke ontwikkeling mogelijk. Elk eerste kwartaal van het jaar houden we een individuele evaluatie. De werkomgeving speelt ook een stuwende, niet te onderschatten rol. Net zoals het essentieel is om onze bedrijfsvisie, strategie en doelstellingen te delen om de teamprestaties te verbeteren. Een ander momentum is de budgettering. We grijpen die kans aan om onze organisatie te optimaliseren en nieuwe doelen te stellen. De budgetten stellen we op op basis van KPI’s, onze eigen prestaties en de markttrends. Groeidoelstellingen worden nooit opgelegd. Het belangrijkste is dat ze door iedereen worden begrepen en gevalideerd door het management dat ze moet realiseren.”

TTP: Onze 7P-studie toont dat van de succesvolle bedrijven 41,2% niet bespaarde op innovatie.

LC: “Dat is zonder twijfel een van de voorwaarden voor succes. In onze sectoren moeten we blijven innoveren en investeren in nieuwe managementtools waardoor onze medewerkers zich kunnen focussen op onze corebusiness. Tegelijk moeten we anticiperen op de markttrends of strategieën van autofabrikanten. Dat is onder meer de reden waarom onze Sonama-concessies al drie jaar uitsluitend tweedehands Volvo-wagens verkopen. Dat wordt trouwens een algemene trend. Bij Cofinpar hebben we beslist om innovatie te ondersteunen door onze activiteiten te diversifiëren. Zo investeerden we recent nog in Apeo (Agronomical Plant Extracts & Essential Oils), een spin-off van Gembloux Agro-Bio Tech ULiège gespecialiseerd in de ontwikkeling, homologatie en commercialisering van bioherbiciden op basis van etherische oliën. Een 100% natuurlijk alternatief voor glyfosaat.”

TTP: Uw dubbele activiteit staat of valt met de nabijheid bij de klanten. De klant van dichtbij en op maat servicen is deel van jullie ‘purpose’?

LC: “Hoe dichter bij de klant hoe sterker. Maar we kunnen niet om de digitalisering van de handel heen. Vandaag moeten we de bestaande fysieke ‘winkels’ onderhouden en tegelijk investeren in het e-commercegebeuren. Belangrijk in beide verhalen is de ‘last mile’. De mate waarin we die laatste schakel kunnen invullen, zal de kwaliteit van onze dienstverlening bepalen en dus van ons succes. Door de huidige gezondheidscrisis beseffen de mensen meer dan ooit de waarde van de lokale business, fysiek en online. Een waarde die ook wij als groep voorstaan.”

www.cofinpar.eu

Cofinpar is een familiegroep actief in de vastgoed- en automobielsector via de dochterondernemingen Immolux (vastgoedontwikkeling), Covalux (distributie van auto-onderdelen) en Sonama (Volvo-dealerbedrijven). Daarnaast diversifieert de groep zijn activiteiten via minderheids- en meerderheidsparticipaties in toekomstgerichte bedrijven waar het met zijn knowhow en managementervaring echte waarde kan creëren. Voorbeelden van sectoren zijn de zilveren economie, voedseltechnologie, gezondheid, cybersecurity en zachte mobiliteit.

  • Hoofdkwartier in Namen

  • Covalux: 14 winkels in de vijf Waalse provincies, met groeiperspectieven in Groothertogdom Luxemburg en Noord-Frankrijk
  • Sonama: vier Volvo-concessies langs de as E411 (Libramont, Marche-en-Famenne, Aarlen, Namen)
  • Immolux: 50 tot 100 appartementen opleveren per jaar (van Brussel tot het Groothertogdom)
  • Medewerkers (2020): 160
  • Omzet (geconsolideerd 2020): 80 miljoen EUR