Beyers Koffie: “Zonder mensen geen bakje troost!”

De gezondheid en veiligheid van de medewerkers was de grootste zorg van koffiebrander Beyers Koffie. Want zonder mensen, geen productie. “Zaak was om iedereen, ondanks de strikte sanitaire maatregelen, gemotiveerd en productief te houden.”  

Beyers Koffie, de in Puurs gevestigde koffiebranderij met wortels die teruggaan tot 1880, is een van de grootste private label koffiebranders in Centraal-Europa. Het produceert en verdeelt een ruim assortiment koffieoplossingen voornamelijk als huismerken voor derden maar ook onder eigen merknamen. “In België zijn we ook sterk vertegenwoordigd in de ‘Out Of Home’-markt waar we koffieoplossingen op maat aanbieden, inclusief machines. Kwaliteit en duurzaamheid vormen het leidmotief in alles wat we doen”, vertelt CEO Marco Ciaramelli.

To The Point (TTP): Wat waren de belangrijkste uitdagingen sinds de uitbraak van de COVID-19-crisis?

Marco Ciaramelli (MC): “De koffiemarkt is sowieso een uitdagende sector. Maar door de crisis werd de productie minder stabiel, het voorraadbeheer moeilijker en moesten we bovenal zorgen dat onze medewerkers gezond bleven. Om de productie draaiende te houden, schakelden we derden in voor technische support en deden we een beroep op afstandswerken.”

TTP: Innoveren blijft belangrijk om de productiviteit op peil te houden?

MC: “Daar sta ik volledig achter. Ook al heb je niet alles zelf in de hand. Zo wilden we nieuwe aluminium koffiecapsules lanceren, maar door gebrek aan toelevering moesten we onze investering bevriezen. Innovatie moet de productiviteit aanzwengelen. COVID-19 zet daar een rem op. Door de social distancing daalt de communicatie op de werkvloer en dat gaf soms aanleiding tot problemen en dus productiviteitsverlies. Anderzijds was er ook een positief effect omdat de medewerkers zich beter konden focussen op de job. Hoe dan ook blijven we zoeken naar nieuwe oplossingen om de productiviteit te stimuleren. Zo willen we de verschillende productieplants met elkaar verbinden via het Internet of Things, proberen we routineuze processen verder te automatiseren met Robotic Process Automation – n.v.d.r. lees ook het artikel in To The Point 03/2019 – en experimenteren we met het vervangen van machineonderdelen ondersteund door videobegeleiding.”

TTP: Ons onderzoek leert dat 80% van de bedrijven sinds de uitbraak inzet op telewerk of flexibele, hybride werkplekken.

MC: “Onze productiemedewerkers kunnen niet telewerken. Voor de bedienden introduceerden we een thuiswerk-rotatiesysteem. Productiviteit blijft uiteraard een belangrijke hefboom voor Beyers Koffie in tijden van crisis. Maar de zorg voor de medewerkers staat nog altijd op 1. De naleving van de sanitaire maatregelen op de werkvloer was cruciaal, aangezien een massale uitbraak de hele fabriek zou kunnen stilleggen. Een goede en continue communicatie heeft geholpen om de mensen gemotiveerd en productief te houden.”

“Mijn grootste nachtmerrie? Dat door COVID-19-infecties de productie stilvalt.”

Marco Ciaramelli, CEO Beyers Koffie

TTP: In hoeverre speelt de bedrijfslocatie een beslissende rol bij een crisis zoals deze?

MC: “Voor onze productieplant minder. Onze grootste zorg is om de productie draaiende te houden. Maar we trekken wel nieuwe retailklanten aan – zoals Amazon – waarvoor we rechtstreeks aan de consument moeten leveren. En dat heeft uiteraard een impact op de manier waarop wij onze logistiek en sales organiseren.”

Continue communicatie helpt om de mensen gemotiveerd en productief te houden.

www.beyers.eu

Beyers Koffie produceert en verdeelt een ruim assortiment koffieoplossingen (capsules, bonen, pads, ‘roast & ground’) voornamelijk voor huismerken (95%) maar ook onder eigen merken Beyers, Fort en Kimbo (5%). Met de overname van Beyers Caffè Italia in 2018 breidde Beyers Koffie haar expertise in het afvullen van verschillende soorten capsules (Nespresso, Dolce Gusto, A Modo Mio, Caffitaly) verder uit. Beyers biedt koffieproducten aan die klimaatneutraal worden geproduceerd over de hele waardeketen, van de plantage tot het magazijn van de klant. De komende acht jaar wil het de verkoop verdriedubbelen, ook door overnames. In het licht van die strategie breidt het zijn productiecapaciteit in Puurs uit met 30%.

  • Hoofdkwartier in Puurs-België

  • Filialen in Nederland, Duitsland en Italië
  • Belangrijkste afzetmarkten: Benelux, Verenigd-Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland.
  • Medewerkers: 135 FTE’s
  • Omzet (2020): 77,2 miljoen EUR