Kennis, fun & job

Young BDO koppelt klantbezoek aan recruitment

De young professionals van BDO maken van een nood een deugd. En koppelen hun klantbezoeken aan de zoektocht naar nieuwe collega’s. Elke Young BDO’er mag een vriend(in), familielid, kennis op het bezoek uitnodigen. Zo slaat Young BDO drie vliegen in één klap: de jonge generatie krijgt echt voeling met de klant, de klant leert de mens achter de consultant kennen en de genodigde proeft van de BDO-cultuur.

“Een bedrijfsbezoek wordt de hefboom voor interne netwerking, klantenbinding en employer branding.”

Katleen Coppens, Manager BDO Strategy & Transformation

Young BDO wil de verbondenheid tussen collega’s stimuleren. Maar leerde uit de praktijk dat hun initiatieven nog waardevoller worden wanneer ze ook de klanten in het verhaal betrekken. Door die kruisbestuiving krijgen de young professionals immers beter voeling met de business van de klant en leert de klant op zijn beurt de mens achter de consultant kennen. Vandaag gaan ze nog een stapje verder en koppelt het jonge geweld hun bedrijfsbezoek aan employer branding. “Iedere Young BDO’er mag een vriend(in), kennis, familielid, … meebrengen naar het bedrijfsbezoek”, vertelt Katleen Coppens (BDO Strategy & Transformation). “Met als enige voorwaarde: een minimum aan interesse in ons vakgebied en onze manier van werken. Op die manier leren de genodigden BDO beter kennen, zowel vanuit het standpunt van BDO als dat van de klant. Dat geeft de kennismaking een extra, waardevolle dimensie … waarbij we natuurlijk hopen dat de vonk zal overslaan.”

Vuurdoop bij Kinepolis Brussel

Een bedrijfsbezoek van Young BDO aan Kinepolis Brussel werd de vuurdoop van het nieuwe concept. Op het programma? Een ‘afterwork’ met hapje en drankje, een keynote van Kinepolis over de jarenlange samenwerking met BDO. Onze experten ondersteunen de finance en andere afdelingen in de digitalisering binnen verschillende domeinen en in de verschillende landen waar Kinepolis actief is. Als afsluiter pikten we – wat had je verwacht? – een film mee. Elodie Michaux (BDO Audit): “De Brusselse vestiging van Kinepolis heeft als voordeel dat we collega’s uit het hele land kunnen sensibiliseren … en dat de film in beide talen wordt ondertiteld.”

“We gaan natuurlijk niet actief rekruteren tijdens het bedrijfsbezoek”, zegt Wannes Rousseau (BDO Digital). “Maar op die manier krijgen de genodigden in een plezante en ongedwongen sfeer voeling met onze bedrijfscultuur en hoe we die in de praktijk toepassen en uitdragen. Wat een extra stimulans kan zijn om zich kandidaat te stellen voor een van onze vacatures. Is het vandaag niet, dan misschien morgen of overmorgen.” Doel is alvast dat alle geïnteresseerden na het event worden uitgenodigd voor een gesprek met Human Resources waardoor we ons als organisatie top of mind willen zetten.

“Wie elkaar leert kennen buiten de grenzen van het werk, zal sneller contact opnemen of hulp vragen.”

Léa Sonnet, Consultant BDO Legal

Buiten de kantoormuren

Hoe dan ook blijft het hoofddoel van de ‘Know your Client’-events de ins en outs van de business van klant beter doorgronden en voeling krijgen met de bedrijfscultuur. En tegelijk netwerken met de collega-professionals uit de verschillende disciplines van BDO en hun onderlinge verbondenheid stimuleren. Nick Huysmans (BDO Risk Advisory): “Nog te vaak kijken collega’s immers niet over de grenzen van hun eigen businesspraktijk of komen ze nauwelijks buiten de eigen kantoormuren. Die ‘conservatieve reflex’ willen we stapje per stapje doorbreken. Immers, wie elkaar leert kennen buiten de grenzen van het werk, zal sneller contact opnemen of hulp vragen. Dat is heel menselijk.”

Oproep aan alle collega’s

Gezien het succes van het ‘Know your Client’-concept roept Young BDO de andere generatie-collega’s op om het concept ook toe te passen. “Waarom zouden we niet bij elk BDO-event overwegen om het te hosten op locatie bij een klant”, vraagt Léa Sonnet (BDO Legal) zich luidop af. “Dat vergt weinig tot geen extra moeite en de return on investment is zeker. Op voorwaarde natuurlijk dat het zinvol en kostenefficiënt kan.”

“Het zou ieders eerste reflex moeten worden om, waar haalbaar, bij elke activiteit na te denken op welke manier we de klanten kunnen betrekken”, besluit Léa. “Je zou er versteld van staan hoeveel activiteiten zich daartoe lenen. En hoe bereid de klanten zullen reageren. Doen dus!”