Weg met het stoffige imago van de boekhouder

BDO lanceert samen met zeven sectorgenoten de campagne ‘Accountants Van Morgen’

‘Word de belangrijkste influencer van ondernemers’. Dat is de slogan van de Vlaamse campagne ‘Accountants Van Morgen’ die het beroep van accountant terug op de kaart wil zetten bij jongeren. Want accountancy is vandaag veel meer dan alleen saai cijferwerk.

Accountants zijn strategische sparringpartners die bedrijven begeleiden met persoonlijk advies gebaseerd op data.

Tot op heden brengt een job als accountant vaak een stoffig imago en een pak andere vooroordelen met zich mee. Daarbovenop zijn er momenteel op de arbeidsmarkt vier keer zoveel vacatures als accountants die afstuderen. Terwijl een accountant veel meer doet dan jaarrekeningen controleren of facturen opstellen én je er ook met een financiële achtergrond voor kunt solliciteren.

Redenen genoeg dus om dit imago op te krikken en te tonen dat accountancy wel degelijk een interessante en aantrekkelijke sector is. Dat is dan ook het hoofddoel van de campagne ‘Accountants Van Morgen’, gelanceerd door BDO en zeven andere accountancy- en consultancybedrijven: Baker Tilly, Decupere & Partners, Moore, SBB, Vandelanotte, Van Havermaet en VGD.

Accountants als sparringpartners van bedrijven

De accountants van vandaag (en morgen) zijn meer dan ooit vertrouwenspersonen van bedrijven. Het zijn partners die persoonlijk advies geven gebaseerd op data. Dat weet ook Dirk Vandendaele, Managing Partner Accounting & Reporting bij BDO Belgium: “De accountancysector zit vol misvattingen. Hoewel sommige experts beweren dat boekhouding een sombere toekomst heeft in de digitale wereld van morgen, weerspiegelt dit niet de werkelijkheid.

De digitale transformatie en de automatisering van tijdrovende taken hebben juist nieuwe mogelijkheden geopend om als betrouwbare en strategische zakenpartner voor onze klanten te fungeren. Zo kunnen we ons als accountant meer richten op het begeleiden van onze klanten met een multidisciplinaire aanpak. Ondernemers waarderen onze nabijheid en vandaag kunnen we hen zowel financiële als niet-financiële expertise bieden.”

Influencers to the rescue

Om de campagne aantrekkelijk te maken en te promoten bij jongeren werd de hulp van verschillende ambassadeurs ingeschakeld. Een van die boegbeelden is ‘Bockie De Repper’ of Jonas Van Boxstael. Als ondernemer, digital creative en deelnemer/jurylid van de televisiequiz De Slimste Mens is Bockie alom bekend bij jongeren. Dé geschikte persoon dus om het beroep van accountant mee in de kijker te zetten. Als promo voor de campagne werd een YouTube-video opgenomen waarin Bockie samen met zijn eigen accountant, Bert Van der Veken, op stap gaat in Vlaanderen. Op zoek naar de verloren btw-bonnetjes van Bockies vele restaurantbezoeken.

De andere gezichten van de campagne zijn Nour en Fatma Daghbouj. Twee zussen met meer dan een half miljoen volgers op sociale media, een miniserie op VTM GO en een kledingcollectie bij JBC. Ook zij kennen de toegevoegde waarde en brachten dit knelpuntberoep in beeld. Samen met hun accountant, Jill Van Landeghem, filmden ze een promofilmpje, naar het voorbeeld van hun andere TikTok-filmpjes, om aan te tonen dat een job als account wel boeiend is en impact creëert.

Van IT-bedrijf tot muziekgroep

Niet alleen grote multinationals hebben nood aan de expertise en het advies van een accountant. Heel wat bedrijven hebben hier baat bij. Zowel qua grootte, van start-ups over kmo’s tot corporates, als qua sector, van contentmakers zoals Bockie De Repper tot IT-bedrijven.

Naast de ambassadeurs van de campagne, vind je op de website van ‘Accountants Van Morgen’ nog een reeks andere verhalen terug. Bedrijven, ondernemers en accountants geven er hun blik op het beroep van accountant en wat het voor hen betekent. Zo doet Jan Verlinden van Ritchie zijn verhaal over het heruitbrengen van zijn vaders Belgische limonades met behulp van zijn accountant. Of lees je er hoe de Belgische muziekgroep Goose door de jaren heen de juiste financiële beslissingen gemaakt heeft dankzij het advies van hun accountant.