“Ondernemen is: wie niet waagt, wie niet wint.”
Topondernemer Jürgen Ingels pent zijn ervaringen neer
Van lokale fuiven tot nationale evenementen, zoals SuperNova en The Big Score. Van een lucratief handeltje in het verkopen van notities en examenvragen tot het oprichten van internationale ondernemingen, zoals Clear2Pay en SmartFin. Topondernemer Jürgen Ingels legde een behoorlijk indrukwekkend parcours af. Die ervaringen bundelt hij nu in een boek met 50 tips voor ondernemers. Over zijn Zweedse chocolade-avontuur, luiers, een Porsche, het kalkoensyndroom, facturen en wijn.
Auteur: Laurien Van Nieuwenhove, Content Officer BDO Marketing & Communicatie
“Veel mensen vragen me naar de magische formule om een succesvol bedrijf uit het niets uit de grond te stampen. Die bestaat helaas niet. Ondernemen is een avontuur met – veel – vallen en opstaan,” steekt Jürgen Ingels van wal tijdens ons ‘Easy Speaking’-webinar. Zijn ondernemingsbestaan begon al vroeg, op zestienjarige leeftijd – “een noodzaak” wegens de “strenge” uitgaansregels die hij thuis kreeg opgelegd. De inzichten die hij sindsdien verwierf, verzamelde hij in het boek ‘50 lessen voor ondernemers’.
Pralines vallen niet in de Zweedse smaak
Dat cultuur een niet te onderschatten factor is op de weg naar succes, ondervond Jürgen aan de levende lijve tijdens een buitenlands intermezzo in Zweden. Daar ontdekte hij een gat in de chocolademarkt: de Zweden waren verlekkerd op het zwarte goud – en bereid er een serieuze som voor neer te tellen -, maar er was amper kwaliteitsvolle chocolade te koop. “Toen onze winkel de deuren opende, stonden honderden Zweden in de rij. Elke Zweed kocht echter maar één of twee pralines. Wat bleek? Waar wij Belgen een halve kilo pralines kopen en die binnen de dag opsmullen, gaan de Zweden veel bewuster om met hun lichaam. Minimalistisch zondigen zou je het kunnen noemen. We hadden smaaktesten georganiseerd, marktonderzoek uitgevoerd, locaties en opties gewikt en gewogen, maar het was de culturele factor die onze doodsteek werd. Zo zagen we helaas duizenden euro’s in rook opgaan aan een handeltje dat bijgevolg al snel de handdoek in de ring gooide.”
De kracht van de ‘extra mile’
Zijn levensfilosofie haalt Jürgen uit een wiskundige wijsheid die hij omschrijft als “de kracht van de extra mijl”. Door dagelijks één procent meer te geven, neem je al snel een grote voorsprong op je concurrentie. Omgekeerd geldt het principe ook: met één procent minder creëer je gauw een achterstand. “Consistent gedrag is cumulatief. Ik werk elke zaterdagochtend gefocust van 7 tot 12. Dat lijkt niet veel, maar na een jaar heb je zo heel wat uren gepresteerd.”
De ‘extra mile’ gaan betekent echter niet dat de boog voortdurend gespannen moet staan. “Vroeger geloofde ik dat hard werken de sleutel was tot productiviteit. Maar zo brand je snel op. Nu weet ik dat ook voldoende slaap, evenwichtig eten, regelmatig sporten en de nodige ‘time off’ essentieel zijn.”
Ingrediënten voor succesvol ondernemen
Ondernemen is dus geen gen waarmee je geboren wordt. Toch moet je er wel wat aanleg voor hebben. “Zo zijn een vurige passie, doorzettingsvermogen, een rebels kantje en een onstilbare honger naar kennis onmisbaar”, aldus Jürgen. “Daarnaast heb je ook een snuifje geluk en een stevige portie lef nodig. Je moet durven risico’s nemen, durven investeren. Slaat je idee niet aan, dan ben je weer een ervaring rijker. Ondernemen is ‘wie niet waagt, wie niet wint’ toepassen. Maar dan wel doordacht.”
Soms heb je gewoon een duwtje in de rug nodig. Zo was Jürgen ooit bestuurder bij een bedrijf wiens CEO een Porsche kocht om de salesmedewerkers te motiveren. “Wie op het einde van de week de meeste deals had afgesloten, kreeg de Porsche mee naar huis tijdens het weekend. Een onnodig dure uitgave leek mij dat toen, maar het idee bleek te werken en de Porsche was in een mum van tijd terugverdiend.”
Doordacht ondernemen berust op een goede strategie. Denk daarbij ook voldoende na over alternatieve wegen. “Veel mensen blijven hangen in de sector waar ze hun carrière begonnen. Wie naast zijn hoofdactiviteit extracurriculaire kennis opdoet, verwerft nieuwe vaardigheden en neemt een voorsprong.”
De ‘Pamper’-kerel
Jürgens sterke ondernemingszin vormt niet enkel de rode draad in zijn loopbaan. Ook in zijn privéleven sijpelt die ambitie door. “Iedereen die kleine kinderen heeft of had, weet hoe duur een pak luiers is. Om de prijs te drukken, ging ik op zoek naar een oplossing. Die vond ik in de aankoop van een container vol ‘Pampers’ van een faillissement in Duitsland. Zo had ik niet enkel zelf ruim voldoende luiers, maar kon ik ze ook doorverkopen aan vrienden en familie. Al snel stond ik in mijn buurt bekend als de ‘Pamper’-kerel. Tot op vandaag word ik aangesproken in de supermarkt of ik nog luiers verkoop. Neen, die fase zijn mijn kinderen gelukkig voorbij.”
Delegeren maakt sterk
Jürgen maakt wel een kanttekening: “Steek geen energie in zaken waar je geen aanleg voor hebt. Pas eerder het paretoprincipe toe: bepaal in welke twintig procent van je werk je uitblinkt en focus daarop. De rest van de taken delegeer je. Een regelrechte boost voor de efficiëntie van je bedrijf.” Wederzijds vertrouwen staat hierbij centraal, zonder dat je de controle uit handen geeft. “Eens per maand neem ik de facturen door terwijl ik van een goed glas wijn geniet. Zo blijf ik op de hoogte van het reilen en zeilen in de verschillende afdelingen en houd ik de touwtjes stevig in handen, zonder altijd alles zelf te willen doen.”
Delegeren betekent niet dat communicatie met je medewerkers overbodig wordt. Integendeel: de tijd die je spendeert aan het uitleggen van een opdracht, verdien je naderhand dubbel en dik terug. Jürgen: “Op een dag stuurde ik mijn zoon naar de slager om een halve kilo kalkoenfilet. Hij kwam thuis met stapels verpakte sneetjes kalkoen. Mijn uitleg leek mij overduidelijk, toch interpreteerde mijn zoon die anders. Geen ramp, maar in een businesscontext kan zo’n misverstand verregaande gevolgen hebben.”
Cultuur is de sleutel tot succes
Strategie is essentieel. Maar belangrijker nog is cultuur, zowel binnen je eigen organisatie als in de markt waarop je je richt. “Je bedrijf staat of valt met een goede werknemerscultuur. Een fijne sfeer creëren hoeft niet moeilijk te zijn. Zo ben ik een grote fan van een bar in het bedrijf. Het helpt silo’s doorbreken en ‘onzichtbare’ collega’s leren kennen. Niets gênanter dan met drie in de lift naar het plafond staren om dan later te ontdekken dat het collega’s zijn.”
Investeren in de groei van je werknemers is hen ruimte geven zich zowel professioneel als persoonlijk te ontplooien. “Wees daarbij niet bang teams opnieuw in te delen of nieuwe mensen aan te werven. Beter een slecht product met een goed team dan omgekeerd. Een goed team vindt altijd wel een manier om een product te verbeteren.”
Jürgen sluit af met een laatste gouden tip. “Blijf kritisch voor jezelf. Tijdens mijn universiteitsjaren stond ik bekend als ‘de Schumacher van Excel’. Ik was een krak met het programma. Tot een jonge werknemer me jaren later doodleuk toonde hoe inefficiënt ik bezig was. De wereld verandert continu, dus doe dat zelf ook. Waar je vandaag goed in bent, is morgen misschien al achterhaald.”