De toekomst is van de jongeren
Young BDO brengt jong talent binnen BDO Belgium samen
Laurien Van Nieuwenhove, Content Officer BDO Marketing & Communicatie
Onze toekomst ligt in de handen van de jongste generaties. Door de coronapandemie en bikkelharde ‘war for talent’ hebben ze het echter niet gemakkelijk in de bedrijfswereld. Young BDO biedt soelaas in de vorm van een nieuw platform waar ‘young professionals’ binnen BDO Belgium hun stem kunnen laten gelden.
Je loopbaan uitbouwen in de bedrijfswereld was het afgelopen anderhalf jaar verre van eenvoudig. En al helemaal niet voor wie net startte. Daartoe behoren ook een heleboel young professionals: talenten die net zijn afgestudeerd en aan hun carrière beginnen of die al enkele jaren ervaring achter de rug hebben.
Binnen BDO Belgium ligt hun leeftijd tussen 18 en 31 jaar. Die groep maakt momenteel zo’n 40% van de organisatie uit. “Talentmanagement is een speerpunt in de strategie van BDO. We kunnen enkel de beste service en kwaliteit bieden aan onze klanten dankzij de inzet van (jonge) talenten die het beste uit zichzelf halen en zich optimaal willen ontwikkelen,” licht Peter Van Laer, CEO BDO Belgium toe. “De jongeren kijken op een andere manier naar de toekomst en kunnen waardevolle nieuwe uitdagingen, doelen en opportuniteiten spotten wanneer ze op de schouders van onze meer ervaren medewerkers staan. Willen we onze horizon verbreden, dan is het essentieel dat we die groep voluit betrekken in alles wat we doen.”
“De jongeren kijken anders naar de toekomst en spotten nieuwe opportuniteiten wanneer ze op de schouders van meer ervaren medewerkers staan.”
One BDO feeling
Met die visie als hefboom besloten drie young professionals om de handen in elkaar te slaan. Nick Huysmans, Manager BDO Risk Advisory, Katleen Coppens, Senior Consultant BDO Strategy & Transformation, en Wannes Rousseau, Project Manager BDO Marketing & Communicatie, lanceerden samen Young BDO, naar het voorbeeld van onze noorderburen. “Young BDO wil het verschil maken door actief naar onze gedreven young professionals te luisteren én van hen te leren”, legt Nick Huysmans uit. “Zo willen we minstens eens per kwartaal een (cross-business) workshop, evenement of keynote organiseren. Om een sterker gevoel van verbondenheid tussen collega’s te creëren, en met de organisatie als een geheel.”
Het kick-offevenement in The Refuge in La Hulpe was een schot in de roos. “Tijdens een bezoek aan ons kantoor in La Hulpe ontdekten we per toeval een vlonderpad, strategisch verscholen tussen de bomen, dat uitgaf op de blokhutten van The Refuge. De perfecte locatie voor een gezellige afterwork met muziek verzorgd door onze inhouse dj Olivier,” kijkt Wannes Rousseau tevreden terug.
“Om een nieuwe toekomst te zien, moet je jong en onbevangen zijn.”
Meer dan een eventcomité
Young BDO zet sterk in op fun, maar verliest het strategische luik allerminst uit het oog. “Young BDO functioneert als een klankbord voor het management. We waken erover dat de belangen van onze young professionals matchen met de strategische doelstellingen van het management, zoals intrapreneurship, maatschappelijk verantwoord ondernemen, en mobiliteit”, licht Katleen Coppens toe. “Zo willen we op termijn ook een positieve impact hebben op de werknemerstevredenheid, kennis, retentie en profilering van BDO Belgium als ‘fun place to work’.”
Klaar voor de toekomst
De fundamenten voor de toekomst zijn gelegd. Het is nu aan de jongere generaties om dat pad te bewandelen. “Om een nieuwe toekomst te zien moet je jong en onbevangen zijn. Young BDO ondersteunt dit idee perfect. Het talent van morgen maakt er vast iets moois van. Ik kijk alvast met een nieuwsgierige en hoopvolle blik richting de jongeren én de toekomst van BDO”, besluit Peter Van Laer.