‘Employee engagement’: fijn staaltje puur vakmanschap

Maak van je ‘employer brand’ een unieke troef

Laurien Van Nieuwenhove, Content Officer BDO Marketing & Communicatie

Liefst 87% van de medewerkers voelt zich niet geëngageerd ten aanzien van hun werkgever. En dat terwijl employee engagement fundamenteel is voor een succesvol bedrijf. Tijd voor actie dus! Marketingexperten Inge van Belle en Klaus Lommatzsch penden op basis van hun uitgebreide ervaring in ‘Employee engagement, what else?’ de drijfveren neer om je ‘engagement game’ naar een niveau hoger te tillen.

De volledige titel van het 224 pagina’s tellende werk ‘Employee engagement, what else? Beproefde marketinginzichten voor een sterker hr-beleid’ spreekt boekdelen. Een succesvol bedrijf steunt op veel meer dan een slimme strategie en een sterk management. Een positieve bedrijfscultuur waarin medewerkers worden aangemoedigd om het beste uit zichzelf te halen en zo het bedrijf voort te stuwen, is minstens even cruciaal. “Je medewerkers zijn je ambassadeurs en beïnvloeden rechtstreeks hoe je klanten je organisatie ervaren. Houden zij van hun job, dan houden de klanten van je merk,” steekt Inge van Belle van wal. Ze is co-founder van Herculean Alliance en initiatiefneemster van de Employee Engagement Awards.

Klopt. Wie zich betrokken voelt is productiever en blijft langer aan boord. Dat zorgt op zijn beurt dan weer voor meer tevreden klanten. En dat werkt als een katalysator voor een sterkere employer brand,” vervolgt Klaus Lommatzsch, voormalig CEO van Duval Guillaume en founding partner van Duval Union.

Employee engagement = de juiste context creëren om talenten te laten excelleren.

Samen voor een hoger doel

Een uitstekende bedrijfscultuur heeft veel weg van topsport. Beide vertrekken uit een samenwerkingsverband, waarbij elk lid als een onmisbare schakel fungeert om een hoger doel te bereiken. Hiervoor werken de auteurs met een cultuurmaturiteitsmodel: “Het ultieme doel is om een footprintcultuur te bereiken, het hoogste maturiteitsniveau. Hierin zijn teamleden intrinsiek gemotiveerd om zichzelf te verbeteren terwijl ze toch nederig blijven. Dat is het soort cultuur dat het allerbeste talent aantrekt én behoudt. Idealiter gedraagt de medewerker zich als een echte intrapreneur.”

“Een ijzersterk merk steunt op employee engagement. Dat creëer je niet op een-twee-drie.”

Inge van Belle, Herculean Alliance

Goed nieuws: je cultuur boetseer je zelf

Het belang van betrokken medewerkers werd pijnlijk duidelijk tijdens de coronacrisis. Voor bedrijven of organisaties waar het wat mank liep, is er goed nieuws: cultuur is maakbaar. Het is een kwestie van de juiste context te creëren om je talenten te laten excelleren. De rest volgt vanzelf. Inge van Belle en Klaus Lommatzsch lijsten een aantal recepten op om die cultuurswitch aan te pakken:

  • Alles begint bij je ‘purpose’ of doel: waar sta je voor als bedrijf? Zorg dat je je missie kunt samenvatten in één inspirerende zin die relevant is voor al je stakeholders. Laat daaruit ook je bedrijfswaarden blijken. En vergeet je CSR-beleid niet helder te definiëren. “Mensen maken graag deel uit van iets dat verder reikt dan henzelf. Wie meteen weet waarvoor hij of zij zich engageert, zal zich meer verbonden en trotser voelen en die ‘extra mile’ gaan,” adviseert Inge van Belle.

  • Sterke leiders zijn essentieel om van je missie werkelijkheid te maken. Zeker nu hebben we geen nood aan ‘old school’ managers. Wel aan leiders die weten wat hun medewerkers drijft en hoe ze die doelstellingen samen kunnen behalen (lees ook: ‘Op zoek naar de x-factor in het leiderschap van morgen‘ in To The Point 02/2020). Klaus Lommatzsch: “Geolied teamwerk draait op wederzijds vertrouwen. Medewerkers horen zich veilig te voelen, mogen fouten maken en willen weten waar ze naartoe werken. Zo creëer je nieuwe leiders, en niet gewoon volgers.”

  • Uiteraard speelt het welzijn van je medewerkers een grote rol. Opteer daarbij voor een holistische aanpak, zowel op fysiek, mentaal en sociaal vlak als qua voeding. Daarbij is de scheiding tussen werk en privé niet langer relevant. “Pas wel op dat je telewerken niet gaat verheerlijken. Thuiswerk mag dan wel wonderen doen voor je concentratie, de koffiepauzes of brainstorms op kantoor zijn minstens even belangrijk voor het teamgevoel als voor je eigen carrièrekansen,” waarschuwt Klaus Lommatzsch.

  • Prikkel de natuurlijke behoefte om levenslang te leren. Vooral millennials en generatie Z, het aanstormend talent, dragen persoonlijke en professionele ontwikkeling hoog in het vaandel. Een lerende organisatie is nu eenmaal beter gewapend tegen een snel evoluerende wereld en schept de juiste context voor innovatie,” licht Inge van Belle toe. Mooi meegenomen: permanent leren is een concurrentieel voordeel in de ‘war for talent’ en motiveert op lange termijn meer dan een hoger loon.  

  • Laat je DNA terugkeren in je fysieke én digitale werkomgeving. Maak er je visitekaartje van. “Kantoren moeten teamwerk stimuleren. Maar ook wie op afstand werkt, mag de connectie met het bedrijf niet verliezen, letterlijk en figuurlijk. Implementeer dus gebruiksvriendelijke digitale tools die telewerken faciliteren en de bedrijfscultuur online weerspiegelen,” raadt Klaus Lommatzsch aan.

  • Tot slot: employee engagement begint al vóór je medewerkers in dienst treden en werkt ook nog land daarna door. Betrek hen doorheen de hele cyclus, van rekrutering over de ‘moments that matter’, zoals een geboorte of een scheiding, tot aan het eventuele exitgesprek. Ook ex-medewerkers met een positieve ervaring kunnen nog nieuw talent jouw richting uitsturen en klanten genereren!

Rome is niet op één dag gebouwd

Je bedrijfsmerk staat er uiteraard niet op een-twee-drie. Employee engagement is een stiel. Iets waaraan je moet blijven boetseren. Focus je eerst op de fundamenten en stem regelmatig af met je medewerkers. Zo creëer je een ijzersterk en ‘future-proof’ merk,” sluit Inge van Belle af.

“Het ultieme doel is om een footprintcultuur te bereiken waarbij de medewerker zich als een echte intrapreneur opstelt.”

Klaus Lommatzsch, Duval Union

Meten is weten, ook bij employee engagement

Employee engagement is geen checklist die je kunt afvinken en klaar is kees. Het is een continu proces dat regelmatig moet worden geëvalueerd en bijgestuurd. “Bij BDO stapten we van jaarlijkse evaluaties naar ‘feedforward’-gesprekken en regelmatige check-inmomenten. Zo houden we continu de vinger aan de pols en kunnen we sneller inspelen op wat er beweegt,” spreekt Elke Verstraeten, Employee Experience & Change Expert bij BDO Belgium, uit ervaring.

Betrokkenheid kun je ook meten via korte enquêtes of een eNPS-score (employee Net Promoter Score), die nagaat in welke mate je medewerkers jouw organisatie zouden aanraden bij anderen. “De feedback van je medewerkers is goud waard”, raadt Klaus Lommatzsch aan. “Verwerk die dus in concrete acties of nieuwe initiatieven als blijk van respect voor hun betrokkenheid.”

De kracht van alliantie: Herculean Alliance & Duval Union

Herculean Alliance, actief in België en de Verenigde Arabische Emiraten, zag het levenslicht in 1999 als Hercules Trophy, een uit de hand gelopen hobby. Ondertussen werd de Hercules Trophy al in 10 landen georganiseerd, van Nederland tot Zuid-Afrika en New York. Dankzij die internationale ervaring leerden de oprichters het klappen van de zweep en specialiseerden ze zich in het verhogen van de medewerkersbetrokkenheid, via een platform, consulting en projecten op maat.

20 jaar later, in 2019, stapte Duval Union, het ecosysteem van ervaren marketingagentschappen en technologie start-ups, mee in de alliantie als aandeelhouder. De link tussen hr en marketing was gelegd. Samen willen ze de komende jaren een internationale alliantie – hoe kan het ook anders, beide organisaties dragen het woord in hun naam – uitbouwen van bedrijven die focussen op employee engagement. Op naar meer betrokkenheid op en naast de werkvloer!