‘Employee engagement’: fijn staaltje puur vakmanschap
Maak van je ‘employer brand’ een unieke troef
Laurien Van Nieuwenhove, Content Officer BDO Marketing & Communicatie
Liefst 87% van de medewerkers voelt zich niet geëngageerd ten aanzien van hun werkgever. En dat terwijl employee engagement fundamenteel is voor een succesvol bedrijf. Tijd voor actie dus! Marketingexperten Inge van Belle en Klaus Lommatzsch penden op basis van hun uitgebreide ervaring in ‘Employee engagement, what else?’ de drijfveren neer om je ‘engagement game’ naar een niveau hoger te tillen.
De volledige titel van het 224 pagina’s tellende werk ‘Employee engagement, what else? Beproefde marketinginzichten voor een sterker hr-beleid’ spreekt boekdelen. Een succesvol bedrijf steunt op veel meer dan een slimme strategie en een sterk management. Een positieve bedrijfscultuur waarin medewerkers worden aangemoedigd om het beste uit zichzelf te halen en zo het bedrijf voort te stuwen, is minstens even cruciaal. “Je medewerkers zijn je ambassadeurs en beïnvloeden rechtstreeks hoe je klanten je organisatie ervaren. Houden zij van hun job, dan houden de klanten van je merk,” steekt Inge van Belle van wal. Ze is co-founder van Herculean Alliance en initiatiefneemster van de Employee Engagement Awards.
“Klopt. Wie zich betrokken voelt is productiever en blijft langer aan boord. Dat zorgt op zijn beurt dan weer voor meer tevreden klanten. En dat werkt als een katalysator voor een sterkere employer brand,” vervolgt Klaus Lommatzsch, voormalig CEO van Duval Guillaume en founding partner van Duval Union.
Employee engagement = de juiste context creëren om talenten te laten excelleren.
Samen voor een hoger doel
Een uitstekende bedrijfscultuur heeft veel weg van topsport. Beide vertrekken uit een samenwerkingsverband, waarbij elk lid als een onmisbare schakel fungeert om een hoger doel te bereiken. Hiervoor werken de auteurs met een cultuurmaturiteitsmodel: “Het ultieme doel is om een footprintcultuur te bereiken, het hoogste maturiteitsniveau. Hierin zijn teamleden intrinsiek gemotiveerd om zichzelf te verbeteren terwijl ze toch nederig blijven. Dat is het soort cultuur dat het allerbeste talent aantrekt én behoudt. Idealiter gedraagt de medewerker zich als een echte intrapreneur.”
“Een ijzersterk merk steunt op employee engagement. Dat creëer je niet op een-twee-drie.”
Goed nieuws: je cultuur boetseer je zelf
Het belang van betrokken medewerkers werd pijnlijk duidelijk tijdens de coronacrisis. Voor bedrijven of organisaties waar het wat mank liep, is er goed nieuws: cultuur is maakbaar. Het is een kwestie van de juiste context te creëren om je talenten te laten excelleren. De rest volgt vanzelf. Inge van Belle en Klaus Lommatzsch lijsten een aantal recepten op om die cultuurswitch aan te pakken:
Rome is niet op één dag gebouwd
“Je bedrijfsmerk staat er uiteraard niet op een-twee-drie. Employee engagement is een stiel. Iets waaraan je moet blijven boetseren. Focus je eerst op de fundamenten en stem regelmatig af met je medewerkers. Zo creëer je een ijzersterk en ‘future-proof’ merk,” sluit Inge van Belle af.
“Het ultieme doel is om een footprintcultuur te bereiken waarbij de medewerker zich als een echte intrapreneur opstelt.”
Meten is weten, ook bij employee engagement
Employee engagement is geen checklist die je kunt afvinken en klaar is kees. Het is een continu proces dat regelmatig moet worden geëvalueerd en bijgestuurd. “Bij BDO stapten we van jaarlijkse evaluaties naar ‘feedforward’-gesprekken en regelmatige check-inmomenten. Zo houden we continu de vinger aan de pols en kunnen we sneller inspelen op wat er beweegt,” spreekt Elke Verstraeten, Employee Experience & Change Expert bij BDO Belgium, uit ervaring.
Betrokkenheid kun je ook meten via korte enquêtes of een eNPS-score (employee Net Promoter Score), die nagaat in welke mate je medewerkers jouw organisatie zouden aanraden bij anderen. “De feedback van je medewerkers is goud waard”, raadt Klaus Lommatzsch aan. “Verwerk die dus in concrete acties of nieuwe initiatieven als blijk van respect voor hun betrokkenheid.”
De kracht van alliantie: Herculean Alliance & Duval Union
Herculean Alliance, actief in België en de Verenigde Arabische Emiraten, zag het levenslicht in 1999 als Hercules Trophy, een uit de hand gelopen hobby. Ondertussen werd de Hercules Trophy al in 10 landen georganiseerd, van Nederland tot Zuid-Afrika en New York. Dankzij die internationale ervaring leerden de oprichters het klappen van de zweep en specialiseerden ze zich in het verhogen van de medewerkersbetrokkenheid, via een platform, consulting en projecten op maat.
20 jaar later, in 2019, stapte Duval Union, het ecosysteem van ervaren marketingagentschappen en technologie start-ups, mee in de alliantie als aandeelhouder. De link tussen hr en marketing was gelegd. Samen willen ze de komende jaren een internationale alliantie – hoe kan het ook anders, beide organisaties dragen het woord in hun naam – uitbouwen van bedrijven die focussen op employee engagement. Op naar meer betrokkenheid op en naast de werkvloer!