Ken je klant!

Young BDO trekt op leerrijk klantenbezoek

Mieke Loncke, Marketing & Communication Director BDO Belgium

De young professionals van BDO willen de verbondenheid tussen collega’s stimuleren. Maar leerden uit de praktijk dat hun initiatieven nog waardevoller worden wanneer ze ook de klanten in het verhaal betrekken. Door die kruisbestuiving krijgt Young BDO immers beter voeling met de business van de klant en leert de klant op zijn beurt de mens achter de consultant kennen. Hoe sterk kan een win-winverhaal zijn!

Belofte maakt schuld. Toen Nick Huysmans (Risk Advisory), Katleen Coppens (Strategy & Transformation) en Wannes Rousseau (Digital) vorig jaar Young BDO lanceerden (lees alles over het opzet op www.bdo.be) engageerden ze zich om minstens eens per kwartaal een (multidisciplinaire) workshop, evenement of keynote te organiseren. Om een sterker gevoel van verbondenheid tussen collega’s te creëren, en met de organisatie als een geheel. “We voegden daar nu nog een dimensie aan toe”, vertellen Wannes en Katleen. “Door onze activiteiten zoveel als mogelijk op locatie bij klanten te organiseren, leren we ook hen en de business nog beter kennen en omgekeerd. Fun is een belangrijke factor, maar het persoonlijke contact en de voeling met het businessverhaal is minstens zo motiverend.”

“Met de ‘Know your Client’-events koppelt Young BDO het aangename aan het nuttige.”

Katleen Coppens, Junior Manager BDO Strategy & Transformation

‘Know your Client’

Het concept kreeg de naam ‘Know your Client-events’. En bleek meteen een schot in de roos toen zo’n 160 BDO-jongeren in juni verspreid op bezoek gingen bij Plopsaland De Panne (Studio 100), het Wijnkasteel Vandeurzen in Linden (bij Leuven) en de microbrouwerij La Ferme des Loups in Trooz. “Het is zo belangrijk voor de multidisciplinaire aanpak van BDO dat we als collega’s heel goed begrijpen wat de job van ieder van ons inhoudt”, benadrukt Gert Maris, Partner bij BDO Belgium en een van de mentoren van het project. “En pas als je bij manier van spreken voelt en ruikt wat de business van de klant is, kun je hen ook degelijk en businessbreed advies geven en indien relevant de steun inroepen van collega-experten in domeinen waarin je zelf minder beslagen bent. Door dicht bij de ondernemer te gaan staan en zijn business te doorgronden, maken wij als BDO het verschil.”

“Waarom zouden we niet bij elk BDO-event overwegen om het te hosten op locatie bij een klant?”

Wannes Rousseau, Junior Manager BDO Digital

“Bovendien spreiden we de events over het hele land en kiezen we klanten waar we complementaire diensten bieden.” Daarmee bedoelt Wannes dat “we erover waken dat diensten die we leveren verschillen bij elke klant. Zo komen de BDO-jongeren uit uiteenlopende vakgebieden in aanraking met de praktijk binnen verschillende businesslines en sectoren”.

Mooie meerwaarde

Staan op hun beurt de klanten open voor dat soort events? “We kregen nog nooit een neen op onze vraag”, lacht Katleen. “Ook voor hen betekent ons bezoek een mooie meerwaarde, leerden we uit de afgelopen events. Het wordt echt wel gewaardeerd dat BDO niet enkel over de vloer komt wanneer de klant een vraag heeft of in functie van het zakendoen. Alleen al het feit dat BDO-jongeren buiten hun werkuren tijd maken om de klant beter te leren kennen, komt heel positief en betrokken over.”

“Hoe dichter we bij de klant staan, hoe meer we ons onderscheiden van de conculega’s.”

Wannes Rousseau, Junior Manager BDO Digital

“Het is duidelijk een win-winverhaal”, gaat Wannes verder. “Wij krijgen beter voeling met de wereld van hun business terwijl zij de menselijke bedrijfscultuur van BDO aan den lijve ondervinden en de mens achter de consultant leren kennen. Hoe dichter we bij de klant staan, hoe meer we ons onderscheiden van de conculega’s.” Uit de reacties van de collega’s die deelnamen, mag Young BDO ‘zelfs nog wat meer klemtoon leggen op de businesskant van het event’. Om er maar eentje uit te pikken, de reactie van Aubry De Pauw: ‘Het event was een geslaagde manier om nauwer netwerken mogelijk te maken, met de collega’s én met de klant. De idee om het fungedeelte van het event te koppelen aan de businesscase is sterk, maar kan nog leerrijker worden mochten we de klant stimuleren om zijn businessmodel en -strategie toe te lichten.’ Een belangrijke ‘lesson learned’ die Young BDO meeneemt naar de toekomst.

Oproep aan alle collega’s

Gezien het succes van het ‘Know your Client’-concept roept Young BDO de andere generatie-collega’s op om het concept ook toe te passen. “Waarom zouden we niet bij elk BDO-event overwegen om het te hosten op locatie bij een klant”, vraag Wannes zich luidop af. “Dat vergt weinig tot geen extra moeite en de return on investment is zeker. Op voorwaarde natuurlijk dat het zinvol en kostenefficiënt kan.”

“Het zou ieders eerste reflex moeten worden om, waar haalbaar, bij elke activiteit na te denken op welke manier we de klanten kunnen betrekken”, besluit Katleen. “Je zou er versteld van staan hoeveel activiteiten zich daartoe lenen. En hoe bereid de klanten zullen reageren. Doen dus!”