Proximiteit primeert

BDO opent NWoW-kantoor hartje Brussel

Lion De Clerck, Copywriter Marketing & Communication BDO Belgium

Begin juli openden we een nieuw kantoor in de Stassartstraat in centrum Brussel. Niet zomaar een kantoor, maar een aangename werk- en ontmoetingsplek, gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer, hip ingericht met aandacht voor het nieuwe werken (NWoW) en de wellbeing van onze medewerkers en klanten. ‘Stassart’ – zo rolt de naam over de tongen – vormt een nieuwe schakel in ons kantorennetwerk waarmee we het hele land coveren, dicht bij de klant.

Aangepast aan het nieuwe werken

Het nieuwe kantoor is een warme ontmoetingsplek voor onze klanten en collega’s en tegelijk ingericht om gefocust te kunnen werken. Midden het centrum van de hoofdstad en toch gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. Weg met de idee dat kantoren per se langs invalswegen of in een bedrijvenpark moeten liggen. “Stassart werd ontworpen tijdens de eerste en de tweede coronagolf en speelt maximaal in op de veranderde mindsets van werkgevers en werknemers over het nieuwe werken (New Way of Working of NWoW)”, zegt Stephan Vandewiele, Operations en Facilities Director bij BDO Belgium. “We merken dat vooral jongere medewerkers tijdens de middag of na de werkuren wat willen shoppen of een hapje gaan eten met collega’s. Met dit kantoor bieden we die extra beleving tussen en na de werkuren.”

“De werkomgeving als ontmoetingsplaats en de inplanting van het bedrijf zijn cruciale troeven in de war for talent.”

Stephan Vandewiele, Operations en Facilities Director BDO Belgium

Ruimte voor creativiteit en productiviteit

Louter landschapskantoren vind je niet meer bij BDO in Brussel. Veel medewerkers raken namelijk te snel afgeleid en kunnen zich moeilijk concentreren in open ruimtes met aparte werkplekken. Als je binnenkomt springt de achthoekige tafel centraal in de ruimte meteen in het oog. Op maat gemaakt biedt ze plaats aan evenveel werkplekken. Moet er worden gebrainstormd dan kan dat in een aparte, afgesloten ruimte waar zelfs op de muren kan worden ‘geklad’. Gedaan met de flipchart. Nog op de 1000 m² vloeroppervlakte werden twee inhammen met lange werktafels ingericht. De medewerkers schuiven in waar en wanneer ze willen.

Duurzaam en aangenaam

Eén van de doorslaggevende elementen om voor het centrum van Brussel te kiezen, is de bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Op wandelafstand liggen zowel een metrohalte als het station Brussel-Centraal. Een eigen parking voor auto’s is er niet. Op die manier ontraden we het autogebruik in de stad, wat volledig past in ons duurzaamheidsbeleid (lees ook het coverartikel ‘Van ego naar eco’ in onze vorige editie van To The Point). Wie met de fiets of step komt kan die veilig parkeren in de fietsenstalling. Mobiliteitskeuzes troef dus. Stephan: “De nieuwe generatie(s) medewerkers op zoek naar een job, hechten steeds meer belang aan de waarden en normen die de potentiële werkgever uitdraagt. Duurzaamheid, in de breedste zin van het woord – weegt zwaar door in de keuze. Net zoals de sfeer van de werkomgeving als ontmoetingsplaats en de inplanting van het bedrijf in een levendige en bruisende stadsomgeving cruciale troeven zijn geworden in de war for talent.”

De centrale ligging in de buurt van de sfeervolle Guldenvlieslaan waar altijd wel wat valt te beleven, is volgens Stephan een extra troef. “Probeer in een bedrijvenpark maar eens een gezellige plek te vinden om na de werkdag nog wat te happen of te tappen met de collega’s. of een glas te gaan drinken met een klant. Alles ligt zo dichtbij dat je over de middag gemakkelijk een uurtje kunt gaan shoppen. Kortom, met de nieuwe inplanting breken we met een kantoorconcept dat anno 2022 minder aansluit bij de nieuwe manier van leven en werken.”

Drie vliegen in één klap

Als we in de toekomst nieuwe kantoren openen, zullen we nog meer focussen op kleinere, maar goed verspreide kantoren. Het nieuwe kantoor Antwerpen-Noord (voorheen Beirens en Wellens) dat april 2021 in onze BDO-groep integreerde was een eerste, duidelijke stap in die richting. De nieuwe BDO-vestiging – waarvoor je niet door de Kennedytunnel moet – is een troef voor de ‘employer branding’ en fungeert als een soort hub of baken om klanten en medewerkers uit de omliggende regio aan te trekken. De inplanting van het kantoor bij de haven van Antwerpen past op die manier perfect binnen de uitbouw van een fijnmazig, flexibel netwerk en de proximiteitsvisie van BDO. Stephan: “We willen het pendelen voor verafgelegen collega’s en lange verplaatsingen voor klanten vermijden. Daarom zetten we in op een radius van ca. 25 à 40 kilometer om collega’s en klanten naar kantoor te laten komen. Zo verliezen we met z’n allen minder tijd, bevorderen we live ontmoetingen en werken we ecologischer.”