Ruimtevaart inspireert business BDO

De ruimtevaarder in business angel Jürgen Ingels

Mieke Loncke, Marketing & Communication Director BDO Belgium

Rasondernemer Jürgen Ingels (51) verzamelt al sinds zijn jongere jaren unieke ruimtevaartcovers en -artefacten. Een fascinatie die hij erfde van zijn ook al ruimtegekke vader. Vorig jaar liet hij zich verleiden tot de koop van zo’n 40 replica’s uit de NASA-collectie. Nog tot 30 juni kun je zijn passie delen en zelf op ruimtereis vertrekken tijdens de grootste, interactieve ruimtevaartexpo in Europa ‘Space – The Human Quest’. Het is zijn manier om iets terug te doen voor ons land waar hij zijn ondernemerstalent mag botvieren. “Hoe cool zou het zijn dat zo’n reis tien jongeren zou inspireren om ingenieur te worden.”

“Zeg nu zelf, meester Frank, wat ben je in ‘t heelal
Met de tafels van vermenigvuldiging
Ook schoonschrift, blokfluit spelen, woorden met dt
Dat snapt u toch, dat heeft op Mars geen zin.
(…)”
(uit het lied ‘Ruimtevaarder’ van het Vlaamse cabaret-duo Kommil Foo)

Fout! Dat is nu net het grote misverstand dat Jürgen Ingels uit de wereld wil helpen door te tonen en te laten beleven hoe groot de impact van de ruimtewetenschap en ruimtevaarttechnologie wel is op ons dagelijks leven. “Zonder wiskunde waren we in 1969 nooit op de maan geland en was de microgolfoven vandaag wellicht nog pure sciencefiction.”

Je gelooft in buitenaards leven?

“In een sterrenhemel met miljarden sterren is statistisch gezien de kans heel groot dat het er is. Alleen misschien niet in de vorm zoals wij ons dat kunnen of willen voorstellen. Op de aarde is leven – zoals wij dat definiëren – mogelijk dankzij onze unieke positie ten opzichte van de zon en de evolutie die de ster mogelijk maakte. De kans dat zich op een andere plek in het heelal dezelfde evolutie voltrok is klein. Waardoor het leven elders er compleet anders zal uitzien dan we ons kunnen inbeelden. Die gedachte vind ik bijzonder fascinerend.”

De expo trekt de bezoekers in het verhaal aan de hand van spitante anekdotes?

“Zo heeft ook mijn vader bij mij het vuur aangewakkerd. Tragische, frappante, grappige, achterliggende verhaaltjes vormen een ideaal glijmiddel om de aandacht te vangen. Wist je bijvoorbeeld dat astronauten soms op vraag van verzamelaars en tegen betaling fotokaarten meesmokkelden om daarna te attesteren en te signeren? Of dat handtekeningen van ruimtevaarders werden gebruikt als verzekeringspolis voor hun familie? De NASA hield die bij voor het geval de astronaut zou overlijden tijdens de missie. Zo kon de weduwe de signatuur verkopen en financieel overleven. En zo kan ik nog uren anekdotes blijven opdissen.”

“Net als elke ondernemer moet je de lat voor jezelf altijd weer hoger leggen.”

Gaat de mens ooit een hemellichaam koloniseren?

“Absoluut. Ooit zullen we in staat zijn om onze eigen atmosfeer te creëren op een andere planeet – om Mars niet te noemen. We zullen onze grenzen moeten verleggen om onze eigen planeet te redden. Weinig mensen beseffen dat de ruimtevaart een hefboom is voor onze manier van leven. Met de expo willen we jongeren inspireren – nostalgie oproepen bij hun ouders – en hopen tegelijk dat ze ervaren en beleven hoe belangrijk technologie is voor ons voortbestaan. En wie weet kunnen we ze op die manier ook overtuigen om zelf hun steentje bij te dragen door bijvoorbeeld een technologische opleiding te volgen.”

Kan België een rol van betekenis spelen?

“Correctie, we spelen zelfs een rol buiten categorie. De ruimtevaartindustrie is overal actief in ons land. Denk aan de satelliettechnologie van Newtec, de weefinnovaties van Picanol, de wetenschappelijke experimenten van Verhaert en de zeker honderd andere bedrijven die in specifieke niches actief zijn. In mei organiseren we trouwens speciaal voor ondernemers de ‘SPA©E Inspiration Nights’ waar we binnen- en buitenlandse inspirerende sprekers aan het woord laten over het topic ruimtevaart in de breedste zin van het woord (lees de inzet ‘Space voor ondernemers’)”

Je bent niet aan je proefstuk toe met ‘Space – The Human Quest’?

“Drie jaar geleden organiseerde ik al samen met het steunpunt voor creatieve ondernemers, Flanders DC, het Tech Festival SuperNova. Dat gaf zoveel energie … en een boost aan positieve reacties dat de goesting groeide om verder te doen. Winst is allerminst het einddoel. We willen inspireren, energie overbrengen, goesting geven om grenzen te verleggen, om bij te dragen aan een betere wereld, … Soms betrap ik me erop dat ik mezelf overschat, want logistiek is de kwalitatieve organisatie van zo’n grootschalig event niet gering. Maar net zoals elke ondernemer moet je de lat voor jezelf altijd weer hoger leggen.”

Aan ambitie geen tekort?

“Ik wil bewijzen dat wie als persoon, bedrijf, regio of land een ambitie heeft, je die ook kunt realiseren. Je moet het op zijn minst proberen. Met deze expo willen we de volgende generatie ondernemers, wetenschappers, ingenieurs, astronauten, beleidsmakers … klaarstomen om de ontdekkingsreizigers van morgen te worden.”

‘Space’ voor ondernemers

‘SPA©E Inspiration Nights’
17 en 18 mei 2022 (van 17.30 u. tot 23.00 u.)
Roemruchte sprekers (Frank De Winne, Anna Fisher, Charlie Duke, …) geven inzicht in de innovatieve mogelijkheden en businessconcepten van de ruimtetechnologie. Zit jouw business op het juiste spoor richting toekomst?

‘The Big Score SPA©E Sessions’
8 juni 2022 (van 9.00 u. tot 12.30 u.)
SpaceTech start-ups en innovatieve bedrijven actief in ‘klimaat’ kunnen hun oplossing pitchen bij bedrijven en investeerders.
22 juni 2022 (van 9.00 u. tot 12.30 u.)
SpaceTech start-ups en innovatieve bedrijven actief in ‘connectiviteit’ kunnen hun oplossing pitchen bij bedrijven en investeerders.

Wil je een b2b-event organiseren? Of partner worden?
Stel je vraag via de expowebsite.

Alle info en details op www.expospace.be